De theoretische opleiding is gespreid over 3 dagen telkens van 09:00 tot 18:00 en vindt plaats in de leslokalen van BAFA. De startdata van de 3-daagse sessies worden gepubliceerd op de BAFA website (www.bafa.be) onder “calender”.

De theoretische cursus bestaat uit 2 onderdelen:

1. Algemene kennis:

Hierbij worden de algemene vakken besproken die onderdeel uitmaken van het theoretisch examen voor het Directoraat Generaal voor de Luchtvaart (DGLV) in Brussel. De inhoud van deze vakken is gebaseerd op de theoretische kennis PPL (Private Pilot License).

De gebruikte boeken zijn door BAFA geschreven en gebaseerd op de succesvolle “Karpels” boekenreeks en die, conform de Belgische richtlijnen, de dronepiloot inzicht geven ivm de invloeden van de atmosfeer, de algemene luchtverkeersregels, invloeden op- en werking van het menselijk lichaam en radiocommunicatie voor luchtruimgebruikers.

Het theoretisch examen bestaat uit 50 vragen (multiple choice) betreffende luchtrecht, meteorologie, menselijke prestaties/beperkingen en communicatie. De kandidaat dronepiloot moet ten minste 75% halen om te slagen. Indien je in het bezit bent van een geldige PPL Licentie ben je vrijgesteld van deze lessen en het examen.

1 Luchtrecht en ATC procedures

1.1 Ontstaan van het luchtrecht
1.2 Informatiediensten
1.3 Regelgeving rond design, productie, onderhoud en technische aspecten
1.4 Remote Pilot License (RPL) en medische vereisten en documenten
1.5 RPAS-vliegoperaties
1.6 Vliegverkeersregels
1.7 Het Belgisch en Europees luchtruim
1.8 Luchtverkeersdiensten (ATS)
1.9 Rapportering en onderzoek van incidenten en ongevallen
1.10 Luchthavenindeling en organisatie
1.11 Visuele ondersteuning voor het detecteren van obstakels
1.12 Opsporings- en reddingsacties (SAR)
1.13 Nabijheid van luchtvaarttuigen (Detect And Avoid (DAA)
1.14 Verzekering 1.15 Inspectievluchten
1.16 Prototypes
1.17 Vrijstellingen en overgangsmaatregelen

2 Menselijke prestaties en beperkingen 

2.1 Basisbegrippen 2.2 Luchtvaartfysiologie 2.3 Algemene psychologie

3 Meteorologie

3.1 Meteorologische diensten 3.2 Basiskennis van de atmosfeer 3.3 Warmte en temperatuur (lokale opwarming/afkoeling)          3.4 Atmosferische druk 3.5 De internationale standaardatmosfeer ISA 3.6 Hoogte- en Flight levels 3.7 Water en vochtigheid in de atmosfeer 3.8 Saturatie van luchtmassa’s 3.9 Wind 3.10 Wolken 3.11 Weer in lage- en hogedrukgebieden 3.12 Nevel en mist  3.13 Neerslag 3.14 Meteorologische berichten 3.15 Luchtmassa’s en fronten 3.16 Vlieggevaren 3.17 Weerkaarten

4 Communication 

4.1 Introductie 4.2 Regulatie 4.3 Basisprincipes 4.4 ATIS 4.5 VHF-radio 4.6 VFR-communicatie

 

2. Specifieke RPAS-kennis

Vooreerst wordt hier gefocust op het puur technologisch aspect van de drone. Een goede technische kennis van de opbouw en de werking van de drone stellen de piloot in staat om zijn toestel beter te vliegen, problemen sneller te detecteren en ze eventueel”on site” te gaan oplossen.

De werking van alle componenten die deel uitmaken van het RPAS zullen worden besproken. Daarnaast bekijken we uitvoerig hoe een vlucht moet worden voorbereid. Sommige vluchten kunnen – gezien hun moeilijkheidsgraad – als risicovol worden beschouwd.

De overheid eist van de piloot/operator dan ook een uitgebreid veiligheidsanalyserapport dat onderdeel uitmaakt van de vluchtaanvraag.

Het laatste onderdeel binnen de specifieke RPAS-kennis zijn de operationele procedures. Hierbij overlopen we de basisprincipes rond het opzetten van procedures, de risico’s bij het opereren met drones en het opstellen van de criteria bij de toestelkeuze voor een bepaalde opdracht.